torsdag 24 juli 2014

Legend - Marie Lu

Hejsan!

I veckan har jag hunnit med att läsa ut "Legend" av Marie Lu, som jag lånade på biblioteket häromveckan.  Den var väldigt bra och jag längtar spänt efter att läsa nästa bok i serien, nämligen "Prodigy".

Handling:
Det landområde som en gång var USA:S västkust är nu Republiken, en stat som ständigt ligger i krig med sin granne i väster. Femtonåriga June kommer från en av Los Angeles mest ansedda familjer och betraktas som ett militärt underbarn. Hon brinner för sitt land och uppfostras för att en dag ta plats i Republikens absoluta toppskikt. Day, däremot växer upp i slummen och är Republikens mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de först kan verka. De kommer från två skilda världar och det finns inga skäl till att deras vägar någonsin skulle korsas - inte förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day utpekas som huvudmisstänkt. Fast besluten att hämnas tar June själv upp jakten och de dras nu in i en rafflande katt - och - råtta - lek. Men genom en chockartad vändning upptäcker June och Day den egentliga orsaken till att de förts samman, och börjar sakta inse hur skrämmande långt Republiken är berett att gå för att skydda sina mörka hemligheter.

Sidantal: 291 sidor

Första meningen: "Min mamma tror att jag är död."

Omdöme: 4/5 bokmärken

//Carolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar